Digitalisering: Van verkopen naar helpen kopen

Digitalisering staat in dienst van onze klanten

Het kopen van een nieuwbouwwoning lijkt eenvoudig. Keuzestress, financiële vraagstukken en verkeerde verwachtingen liggen echter op de loer. Digitalisering gaat onze klanten helpen bij het maken van de juiste keuzes. Het online marketing team van Van Wanrooij legt uit welke stappen er zijn gezet in dit proces.

Snelheid en eenvoud
We willen de klantreis beter laten aansluiten op ons bedrijfsproces aan de hand van digitalisering. Dit zorgt voor een sneller, beter en eenvoudiger traject. Voor, tijdens én na de bouw. Frank: “Het gaat erom dat we de verwachtingen goed managen. Communicatie en nieuwe online toepassingen zijn daarin de sleutel. Zo communiceren we met onze kopers via één centrale plek. Alle documentatie, offertes en informatie wordt hier gedeeld. We werken nu bijvoorbeeld ook aan een (digitale) gebruiksaanwijzing van het nieuwe huis.”

Inzicht in mogelijkheden en kosten
Wat we erg belangrijk vinden is dat een koper weet wat er mogelijk is bij een woning en wat daarvan de financiële consequenties zijn. Frank: “We zijn dan ook continue op zoek naar manieren om kopers hierin digitaal te helpen. Onze woningapps zijn daarvan een goed voorbeeld. Al meer dan 15.000 mensen hebben gebruik gemaakt van deze unieke app waarmee je virtueel door de nieuwbouwwoningen van je voorkeur kunt wandelen. De volgende stap is het koppelen van kosten aan gekozen opties. Hiervoor willen we gebruik gaan maken van een slimme configurator.”

“We willen onze klanten het gevoel geven dat ze de woning virtueel al bezitten nog voordat ze daadwerkelijk gekocht hebben”

Frank Schoones, Online Strateeg bij Van Wanrooij

“Hetzelfde willen we doen met onze keukens en badkamers”, voegt Sophie toe. “Directe inzage in de prijs en mogelijkheden helpen klanten bij het maken van keuzes. Er zijn geen verrassingen meer. Het effect is dat onze klanten veel beter voorbereid zijn en wij hen op een hoger niveau verder kunnen helpen.”

Virtuele toepassingen
We willen onze klanten het gevoel geven dat ze de woning virtueel al bezitten nog voordat ze daadwerkelijk gekocht hebben. Frank: “Zo is het al mogelijk om de woning virtueel te bekijken van binnen en buiten. Dit koppelen we dan weer aan de ruimteen productbeleving in de showroom hier in Waardenburg waar kopers hun woningplattegrond kunnen nabouwen en het ruimtelijke effect van een aanbouw of dakkapel kunnen beleven. Ook een nieuwe keuken of badkamer kan tot in ieder detail samengesteld worden en in virtual reality worden bekeken. Het is alsof je al in je nieuwe keuken staat. Dit totaalbeeld geeft nog beter inzicht in de mogelijkheden en het budget.”

Digitale toewijzing
Maar achter de schermen gebeurt er meer. Zo zijn er algoritmes bedacht om na een digitale inschrijving kopersvoorkeuren optimaal te verdelen over de bouwnummers.
Frank: “Maar ook de toewijzing gaat nu volledig digitaal. Alle kopersdata wordt daarna direct én foutloos verwerkt in overeenkomsten. Het proces van genereren, controleren, ondertekenen en verspreiden is volledig gedigitaliseerd. Door automatisering en robotisering van processen gaan deze handelingen steeds sneller, beter en effectiever voor onze medewerkers en daar heeft de koper natuurlijk profijt van.”

Inspireren
Thuis op de bank dromen over je nieuwe woning. Dát faciliteren we ook. Isabel: “Door te inspireren met mogelijkheden voor het uitbreiden, indelen en afwerken van je nieuwe woning bijvoorbeeld. Of door digitaal binnen te kijken bij andere kopers met behulp van virtuele bezichtigingen en fotosessies van ingerichte woningen. Het resultaat is dat onze klanten hiermee nieuwe klanten helpen.”

Margot: “Ons inspiratiemagazine ‘Kies’ helpt kopers met keuzes maken over indelen, uitbreiden, keuken, sanitair en afwerking. Via e-mailmarketing en socialmediakanalen zoals Facebook, Instagram en Pinterest delen we inspirerende content, maar behandelen we ook veel gestelde vragen op basis van een grote database aan vragen van kopers die continu wordt geanalyseerd. In totaal volgen 120.000 woningzoekenden onze projecten via onze digitale kanalen.”

“Met data krijgen we meer inzicht in de behoeften van onze klanten”

Isabel van der Zande, Online Marketeer bij Van Wanrooij

Luisterend oor
Isabel: “We doen dus al heel veel, maar het kan wat ons betreft nog altijd beter. Wij luisteren goed naar onze klanten en verwerken suggesties in nieuwe toepassingen. Dat doen we onder andere met behulp van enquêtes tijdens de gehele klantreis. Wat gaat goed, wat kan beter? Daar leren we van. Parallel verzamelen en analyseren we gigantisch veel data zoals klikgedrag, veelgestelde vragen, gekozen opties en nog veel meer. Al deze data helpt ons om beter inzicht te krijgen in de behoefte van onze klanten.”

Verder
Frank: “Als we verder kijken dan willen we de klantreis nog meer optimaliseren. Zo gaan we onze kopers op het juiste moment pro-actief voorzien van de juiste informatie. Zo kunnen ze weloverwogen hun keuzes maken en weten ze precies wat hen te wachten staat na het zetten van de handtekening. Aan de hand van korte video’s wordt heel praktisch uitgelegd wat bijvoorbeeld het spiegelen van een woning inhoudt, hoe het proces na ondertekenen eruitziet en wat de belangrijkste termijnen zijn in het aankoopproces. Deze ontwikkeling past bij ons innovatieve karakter en ons streven naar de optimale klantbeleving.”

www.vanwanrooij.nl
www.vanwanrooij-warenhuys.nl