Een 50-jarig jubileum gaat niet zomaar voorbij. Voor de directieleden John, Clemie en Joris van Wanrooij was het een bijzonder jaar. Hoe kijken ze terug op het jubileumjaar en hoe zijn de vooruitzichten?

Dit jaar bestaat Van Wanrooij 50 jaar. Hoe is daar invulling aan gegeven?
John: “In het jubileumjaar is er weer hard gewerkt door al onze mensen. Maar er was ook tijd om stil te staan bij het 50-jarig jubileum en wat de toekomst ons gaat brengen. Daar hebben we bewust in kleine samenstelling meerdere malen aandacht aan gegeven, met persoonlijk contact. Bijvoorbeeld met lokale maatschappelijke sponsoring, deelname aan het Maasdijk sportevenement in Oss, een golfdag met langjarige relaties en een relatie-event in Waardenburg waarin innovatie en toekomstperspectief centraal stonden. Zo heeft het hele jaar een feestelijk tintje gekregen.”

Joris: “Het was ook fijn om het jubileum met onze eigen mensen te vieren. Met al hun familieleden
een dag naar de Efteling, een speciale jubileumquiz en als afsluiting een groot feest in de Orangerie in Den Bosch. Mooi om met deze club mensen fijne herinneringen op te halen en vooruit te kijken.”

Clemie: “Tijdens de voorbereidingen van de verschillende activiteiten hebben we de ontwikkeling van de afgelopen 50 jaar in een tijdlijn de revue laten passeren. Dan zie je goed welke stappen we als bedrijf met alle betrokkenen hebben gemaakt. Op dat gezamenlijke resultaat zijn we heel trots.”

325 medewerkers
Verkochte woningen 1.325
Actieve projectwebsite 90
Verkochte keukens & badkamers 7.500

Wat is het geheim van 50 jaar Van Wanrooij?
John: “We zijn continu bezig om onze producten en processen te verbeteren en blijven investeren in een nóg betere klantbeleving. Dat kan ook, want we zijn een financieel gezond bedrijf. Blijven innoveren zit in ons DNA. We waren bijvoorbeeld de eerste showroom waar je je keuken of badkamer in virtual reality kon bekijken. Dat zijn we nu verder aan het uitbreiden. Bij projectontwikkeling hebben we in een heel kort tijdsbestek een betaalbare woning ontwikkeld op basis van ons Optio-concept. Ons aanbod sluit in no-time aan op de vraag in de markt. Dat soort kansen zien we goed en daar gaan we dan 100% voor.”

Wat waren de andere hoogtepunten van 2019?
Clemie “De nieuwe invulling van Landgoed Coudewater in Rosmalen is voor ons een heel bijzonder project. Maar ook het WalKwartier, het nieuwe centrumplan voor Oss, is een project waar we met veel enthousiasme in zijn gestapt. Het zijn de kersen op onze jubileumtaart. Verder hebben we ons werkgebied in Utrecht kunnen verstevigen met een aantal nieuwe projecten. En met de uitbreiding van het Warenhuys in Waardenburg kunnen we onze klanten nog beter bedienen als het gaat om tegels en sanitair. Er is een nieuwe Pinterest-achtige presentatiewijze geïntroduceerd om beleving en inspiratie naar een volgend niveau te tillen. De verbouwing is door ons eigen bouwbedrijf uitgevoerd.

 

Hoe zien jullie de komende jaren tegemoet?
Joris “Komend jaar zien we een aantal uitdagingen op ons pad komen. De betaalbaarheid van nieuwe woningen staat onder druk en in de bouw krijgen we te maken met de uitwerking van het stikstof- en PFAS beleid. Dat brengt onzekerheden met zich mee, maar toch zien we de toekomst positief tegemoet. We blijven onze eigen producten verder optimaliseren en verduurzamen. Ons ontwerpproces wordt verder geautomatiseerd met vernieuwde BIM-modellen. De betaalbare woningen die we onlangs introduceerden passen we nu al toe in onze projecten.”

John “Verder willen we vooral een goede samenwerkingspartner zijn en blijven. We hebben een goed gevulde orderportefeuille en zijn in staat om als familiebedrijf risicodragend te blijven investeren. We kijken er naar uit om ook in 2020 en lang daarna mooie woongebieden te blijven ontwikkelen.”