Goede voorbereiding is alles. Dat weten de mensen in de bouwwereld als geen ander. Geen wonder dus dat ze bij bouwbedrijf Van Wanrooij uit Geffen niet over één nacht ijs gingen toen er een nieuwe truck moest worden aangeschaft.

Bron: Truckstar, editie jun/jul 2021

Er zijn vele uren ontwikkeling gestoken in het aanpassen van de nieuwe Scania G500 6x2 met gestuurde naloopas en een 54 ton-meter Hiabautolaadkraan. Chauffeur Sjon van Zandvoort (47) kan er ook uren over vertellen. We ontmoeten hem op een koude ochtend bij Van Wanrooij Bouw & Ontwikkeling. Achter op het terrein is hij samen met zijn collega Frank van Griensven al volop bezig met laden. De heftruck staat wel in de buurt, maar deze wordt niet gebruikt. “Ik laad alles zelf met de kraan. Zo kan ik alles in de juiste volgorde laden en weet ik zeker dat ik bij het lossen overal goed bij kan voor het aanhaken van de kettingen.”

Waar vroeger de timmerman alles op de bouwplaats zaagde en timmerde, wordt tegenwoordig bijna alles prefab gemaakt in de eigen timmerwerkplaats. „Dit soort kant-en-klaar-pakketten maken we bijna voor alle onderdelen: dakkapellen, overstekken, je kunt het zo gek niet bedenken. De timmerman hoeft op de bouwplaats eigenlijk alleen het één en ander op de juiste plek te bevestigen”, aldus Sjon. Naast een paar van deze ‘bouwpakketten’ wordt er op de achterzijde van de trailer ook nog het nodige isolatiemateriaal geladen. Als alles met een flink aantal spanbanden goed is vastgezet, wordt de rit richting de bouwplaats ingezet.

Toen Sjon ruim twintig jaar geleden bij Van Wanrooij kwam werken, was hij geen onbekende voor het bedrijf. “Toen ik net van school kwam, heb ik daar ook gewerkt als timmerman, dus het was eigenlijk gewoon thuiskomen”, vertelt hij. Het bedrijf is in 1969 opgericht door de grondleggers Wim en André van Wanrooij en inmiddels is de tweede generatie actief. Die heeft het bedrijf verder uitgebouwd tot de huidige omvang, een bouwonderneming met ruim 350 medewerkers.

Gereviseerde trailer
De combinatie waarmee Sjon rijdt, een Scania met een gestuurde naloopas, laat zich mooi het bouwterrein op sturen, keurig in het spoor gevolgd door de gestuurde trailer. Hoewel je anders zou vermoeden, is deze toch al bijna achttien jaar oud. „Het was eigenlijk de bedoeling geweest om een compleet nieuw span op de weg te zetten, maar geen enkele leverancier kon een trailer bouwen met een kopstraal van 1,30 meter, met gestuurde wide-spread-assen en aluminium zijborden. Daarom heb ik er uiteindelijk voor gekozen om de Broshuis-trailer compleet te laten reviseren.” Naast het vervangen van alle leidingen werden de assen gereviseerd en werden de aluminium borden en de houten vloer vervangen. Alles werd compleet gestraald en in de felrode lak gespoten en afgewerkt met blanke lak. Om het geheel compleet te maken, is er ook een mooi setje Alcoa-velgen onder geplaatst. Zo kan de trailer gemakkelijk weer jaren mee en vormt die ook een mooi geheel met de trekker.”

Sjon kent elke bouwplaats als zijn broekzak en op de juiste plek lost hij de gevraagde materialen. „Doordat ik letterlijk van het begin tot het eind op elke bouwplaats kom, weet ik precies waar ze wat nodig hebben en ligt het voor iedereen binnen handbereik”, legt hij uit. De zware 54 ton-meter Hiab-autolaadkraan is daarbij een groot gemak. Met de zeven hydraulisch uitschuifbare delen haalt hij met gemak een bereik van bijna 22 meter. Hierbij blijkt de veelzijdigheid van de afstandsbediening van de laadkraan van essentieel belang. Niet alleen de kraan, maar ook het laten zakken van de luchtvering en het in- en uitklappen van de steunpoten kan Sjon bedienen met de afstandsbediening.

Lage instap
Als Sjon de werf weer opdraait, komt zijn collega Frank er direct alweer aan om mee te helpen met laden. „Ik kan zo op de trailer blijven staan, terwijl Frank op de grond alles aanhaakt. Op deze manier ben ik echt in een recordtijd geladen en weer op weg”, aldus de chauffeur. Het zijn diverse kozijnen voor een woningbouwproject in Teteringen en wat steigermateriaal. Doordat de kozijnen al op speciale bokken zijn geplaatst, staan deze vrij snel op de wagen en is het alleen een kwestie van vastzetten, zodat hij snel zijn weg kan vervolgen naar de volgende bouwplaats.

De keuzes van het merk, de gehele opbouw en het spuitwerk werden door Sjon bepaald. „In eerste instantie had ik de keus uit twee merken, maar uiteindelijk is door de lage instap de keus op Scania gevallen. De G-serie heeft een hoge motortunnel in vergelijking met zijn grote broer, de R-serie, en daardoor ligt hij een stuk lager bij de grond. Ik moet overdag toch diverse keren in en uit de cabine, dus elke trede die ik niet hoef te klimmen, is meegenomen.”

De 500 pk 6x2-trekker met gestuurde naloopas heeft een wielbasis van slechts 3,30 meter, waarbij de zware 54 tonmeter Hiab-kraan zo dicht mogelijk achter de cabine is geplaatst om geen ruimte te verliezen. Daardoor is er voldoende draagvermogen en heeft de truck toch een kleine draaicirkel. „Normaal gesproken wordt bij dit soort kraanopbouw gekozen voor omhoog klappende steunpoten, maar ik wilde dat absoluut niet. Daarom moesten alle componenten op en rondom het chassis worden verplaatst om de steunpoten goed kwijt te kunnen. De dieseltank is voorzien van een uitsparing en de accu’s zijn verplaatst naar een schuifladekast aan de bijrijderszijde. De luchtketels zijn op diverse plekken geplaatst, tussen het chassis en zelfs onder de cabine.”

Keurig afgewerkt
Hoewel Sjon jaarlijks maar 50.000 kilometer rijdt, bleef het niet alleen bij de technische aanpassingen. De cabine werd voorzien van de nodige extra verlichting, een lichtbak, een verlengde zonneklep en accessoires om het geheel compleet te maken. „Standaard zijn de letters Scania in de grille grijs, maar om het echt af te maken, heb ik ze laten vervangen door de verchroomde uitvoering. Het is maar een klein detail, maar het maakt het plaatje wel compleet”, zegt Sjon trots. Ook het chassis is aan de bovenzijde keurig afgewerkt met traanplaat, gepolijste sideskirts en aan de achterzijde een speciale, op maat gemaakte roestvrijstalen achterbumper. Fleetservice Cranen verzorgde het complete spuitwerk van zowel de trekker als de oplegger, dat is afgewerkt met een laag blanke lak.

Sjon is niet alleen chauffeur, maar ook verantwoordelijk voor de gehele planning van het transport naar alle bouwplaatsen. Dit transport kan hij natuurlijk niet allemaal alleen doen, vandaar dat er dagelijks kan worden teruggevallen op Van Grinsven uit Schaijk, die geen onbekende is met speciale transporten. “Al het materieel dat naar de bouwplaatsen gaat, plan ik zelf in, van bouwhekken tot steigers en van schaftketen tot bouwliften. Kom ik iets tekort, dan huur ik het zelf erbij. De bouw mag nooit stagneren, want elke dag te laat opleveren kost geld.”