Andere tijden, dichter bij elkaar

Na ons jubileumjaar in 2019 kijken we eind 2020 wederom terug op een bijzonder jaar. Juist in andere tijden tonen directieleden John, Clemie en Joris Van Wanrooij de kracht van het familiebedrijf: vasthouden aan de vertrouwde koers.

2020 was een bijzonder jaar. Hoe hebben jullie dat ervaren?
“Het coronavirus heeft helaas ook invloed gehad op Van Wanrooij Bouw & Ontwikkeling. We hebben direct bij de eerste maatregelen verschillende faciliteiten gecreëerd om het werk op alle fronten zo goed mogelijk te kunnen continueren. Ons personeel waardeerde dat en heeft zich geweldig ingezet. We zijn bijzonder trots op de extra inspanningen die zijn geleverd. Dat heeft absoluut bijgedragen aan het resultaat dat we in 2020 met elkaar behaald hebben. Ondanks de pandemie kijken we terug op een gezond en succesvol jaar.”

Wat waren de hoogtepunten van 2020?
“De druk op de woningmarkt blijft onverminderd hoog. Onze verkoopresultaten bevestigen dat. Afgelopen jaar verkochten we 1.650 woningen. Onze kopers zijn, mede door de gunstige hypotheekrente, in staat om een nieuwe woning te kunnen blijven betalen. Maar die betaalbaarheid staat wel onder druk. Grondkosten blijven stijgen en aangescherpte duurzaamheidseisen drijven de bouwkosten op. Dankzij ons Optio-concept zijn we in staat om de bouwkostenstijging te beperken en tegelijk de ontwikkeltijd te verkorten.

We hebben ook prachtige nieuwe projecten weten binnen te halen. Zo gaan we in ons eigen dorp Geffen het dorpshart vernieuwen. Op een voormalige ziekenhuislocatie in Hilversum ontwikkelen we 300 nieuwe woningen en de Utrechtse nieuwbouwwijk Rijnvliet gaan we verder uitbreiden met 198 betaalbare huurappartementen.

We werken aan mooie centrumplannen en blijven investeren in langlopende gebiedsontwikkelingen. De orderportefeuille met een grote variatie in projecten is goed gevuld. Dit varieert van binnenstedelijke projecten tot uitbreidingslocaties en van grondgebonden woningen tot gestapelde bouw. We blijven in staat om als familiebedrijf risicodragend te investeren.”

Hoe hebben jullie de impact van Corona beperkt weten te houden?
“Door continu onze processen en producten te blijven verbeteren. Dat zit in ons DNA. We kijken altijd vooruit. Ook in dit soort bijzondere tijden blijven we investeren in innovaties en een nóg betere klantbeleving. Dat kan ook, want we zijn een financieel gezond bedrijf. Zo hebben we in 2020 ons Optio-concept volledig gedigitaliseerd en geautomatiseerd in BIM. Wij kunnen op deze manier in no-time woningen ontwikkelen waar behoefte aan is én de werkvoorbereiding versnellen.

In het Warenhuys is een nieuwe online keuzetool ontwikkeld. Klanten kunnen digitaal keuzes maken voor het sanitair van hun nieuwe woning. Zo komen ze beter voorbereid naar de showroom en kunnen wij onze kennis en expertise nog beter inzetten. Dat zijn kansen waar we 100% voor gaan.”

“2020 was ook een bijzonder jaar vanwege het grootste aantal jubilarissen dat we tot heden hebben mogen feliciteren. Weliswaar in een aangepaste vorm, maar dat neemt niet weg dat we super trots zijn dat dit jaar 20 collega’s maar liefst 12 1/2, 25 of 40 jaar bij ons in dienst zijn. De wederzijdse loyaliteit is de drijvende kracht achter ons bedrijf. Een nieuw jaar betekent nieuwe uitdagingen, waarbij we vasthouden aan onze vertrouwde koers. Dat is de enige manier om verder en nog dichter bij elkaar te komen.”